Entre 2017 y 2023, el comercio de automóviles eléctricos e híbridos en la UE aumentó sustancialmente. En 2023, casi el 43 % del número total de automóviles importados en la UE eran eléctricos o híbridos, lo que supone un aumento significativo en comparación con la cuota observada en 2017, que fue del 8 %. Las exportaciones de la UE pasaron del 2 % del número total de automóviles exportados en 2017 al 26 % del total en 2023 (+24 pp de aumento).
Non-plug-in hybrid cars went from 6% of the total EU car imports and 0.4% of EU car exports in 2017 to 18% and 11%, respectively, in 2023. Full electric cars represented 19% (+18 percentage points (pp) compared with 2017) of EU car imports and 11% of EU car exports (+10 pp) in 2023, and plug-in hybrid cars represented 6% (+5 pp) of EU car imports and 4% of EU car exports (+3 pp).
Source dataset: ds-045409
When looking at all 3 categories (full electric, plug-in hybrid and non-plug-in hybrid) between 2022 and 2023, there was a slight change: the share of non-plug-in hybrid cars in the total number of EU trade of electric and hybrid cars decreased, with imports and exports down by 3.4 pp and 2.3 pp, after being the biggest category in 2022. On the other hand, both imports and exports of full electric cars continued to increase (+4.3 pp and +1.6 pp, respectively).
In terms of value, in 2023, the EU spent €44.6 billion on imports from extra-EU countries on hybrid and electric cars, an increase of 21%, compared with 2022 (€36.9 billion). Imports of full electric cars were worth €20.2 billion, followed by non-plug-in hybrid cars (€15.5 billion) and plug-in hybrid cars (€8.9 billion).
Exports of the same products to extra-EU countries amounted to €62.1 billion in total value, +5% compared with 2022 (€59.1 billion). Also in exports, full electric cars ranked first in terms of value, with €29.4 billion, followed by non-plug-in hybrid cars with €22.5 billion and plug-in hybrid cars with €10.2 billion.
China: principal socio importador de coches eléctricos
Los coches eléctricos fueron la categoría más comercializada entre los coches híbridos y eléctricos en 2023, un cambio con respecto a 2022, cuando los coches híbridos no enchufables fueron la categoría principal.
Fuente de los datos: ds-045409
Los 3 principales países extracomunitarios de los que la UE importó coches eléctricos fueron China, con 9.700 millones de euros (correspondientes al 48% de las importaciones totales de coches eléctricos), seguida de Corea del Sur (4.300 millones de euros), con una cuota del 21%, y el Reino Unido (2.100 millones de euros, con una cuota del 10%).1.000 millones de euros), con una cuota del 10%.
Los tres principales países extracomunitarios en cuanto a exportaciones fueron el Reino Unido y Estados Unidos, con una cuota del 24% cada uno (7.100 y 6.900 millones de euros, respectivamente), seguidos de Noruega, con un 11% (3.100 millones de euros).
Para más información: EUROSTAT
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