Título: Working with multilingual children and families in early childhood education and care (ECEC). Guidelines for continuous professional development of ECEC professionals : analytical report
Resumen:Cada vez son más los niños que crecen en entornos en los que se habla más de una lengua. Para muchos de estos niños, la educación y atención a la primera infancia (AEPI) suele ser su primer contacto con la lengua mayoritaria del país en el que crecen. Esta situación se suma al papel crucial que desempeñan los profesionales de la EAPI en la educación de los niños. Los niños de familias multilingües aportan una riqueza añadida al centro de EAPI. Su repertorio lingüístico completo es un recurso para el propio desarrollo holístico del niño y enriquece las experiencias de aprendizaje de los demás niños. Las recomendaciones políticas a escala europea y la Convención de las Naciones Unidas sobre los Derechos del Niño abogan por el aprendizaje de idiomas desde una edad temprana y por el fomento de la educación multilingüe en los centros de EAPI. Sin embargo, el multilingüismo plantea retos específicos a los profesionales de la AEPI. Para ayudar a los niños y las familias multilingües, el personal de la AEPI debe poseer conocimientos, aptitudes y competencias complejas, así como comprender el desarrollo infantil y la pedagogía de la primera infancia. Muchos profesionales de la EAPI sienten inseguridad o falta de experiencia a la hora de trabajar con niños y familias multilingües. Además, las prácticas educativas suelen estar orientadas hacia el monolingüismo, y enfocan la diversidad y el multilingüismo como un problema en lugar de como un recurso.
Summary:An increasing number of children are growing up in environments in which more than one language is spoken. For many of these children, early childhood education and care (ECEC) is often their first contact with the majority language of the country in which they are growing up. This situation adds to the crucial role that ECEC professionals play in children’s education. Children from multilingual families bring an added richness to the ECEC centre. Their full language repertoire is both a resource for the child’s own holistic development, and enriches the learning experiences of the other children. Policy recommendations at European level, as well as the United Nations (UN) Convention on the Rights of the Child advocate for language learning from a young age and promotion of multilingual education in ECEC. However, multilingualism presents specific challenges for ECEC professionals. To support multilingual children and families, ECEC staff must possess complex knowledge, skills and competences, as well as an understanding of child development and early childhood pedagogy. Many ECEC professionals feel an insecurity or lack of experience about working with multilingual children and families. In addition, educational practices are often geared toward monolingualism, and approach diversity and multilingualism as a problem instead of a resource. Multilingual parents (or non-native speakers of the institutional language) may also be uncertain when faced with making choices for their child, and often face barriers to engaging in reciprocal relationships with ECEC professionals.Los padres multilingües (o que no son hablantes nativos de la lengua institucional) también pueden sentirse inseguros a la hora de tomar decisiones para sus hijos, y a menudo encuentran obstáculos para entablar relaciones recíprocas con los profesionales de la EAPI.
Fecha publicación: 2023
Autor: Dirección General de Educación, Juventud, Deporte y Cultura , PPMI; Bergeron-Morin, Lisandra ; Peleman, Brecht ; Hulpia, Hester
ISBN / ISSN: 978-92-76-55840-8
Link: https://n9.cl/xe09a
Palabras clave: cualificación profesional , formación profesional continua , guarda de niños , personal docente , plurilingüismo , primera infancia
Keywords: vocational qualification , continuing vocational training , childcare , early childhood , multilingualism , teaching staff , professional qualification , early childhood