
FOURTH SECTION

CASE OF PRICOPE v. ROMANIA

(Application no. 60183/17)

JUDGMENT

Art 10 • Freedom of expression • Applicant’s sanctioning in civil defamation 
proceedings for articles written about a local businessman and public figure • 
Lack of relevant and sufficient reasons • Amount of damages awarded 
capable of having a “chilling effect” • Interference not “necessary in a 
democratic society”

STRASBOURG

30 May 2023

This judgment will become final in the circumstances set out in Article 44 § 2 of the 
Convention. It may be subject to editorial revision.





PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

1

In the case of Pricope v. Romania,
The European Court of Human Rights (Fourth Section), sitting as a 

Chamber composed of:
Gabriele Kucsko-Stadlmayer, President,
Faris Vehabović,
Iulia Antoanella Motoc,
Branko Lubarda,
Anja Seibert-Fohr,
Ana Maria Guerra Martins,
Anne Louise Bormann, judges,

and Andrea Tamietti, Section Registrar,
Having regard to:
the application (no. 60183/17) against Romania lodged with the Court 

under Article 34 of the Convention for the Protection of Human Rights and 
Fundamental Freedoms (“the Convention”) by a Romanian national, 
Mr Sterian Pricope (“the applicant”), on 4 August 2017;

the decision to give notice to the Romanian Government (“the 
Government”) of the above application;

the parties’ observations;
the decision to uphold the Government’s objection to examination of the 

application by a Committee;
Having deliberated in private on 9 May 2023,
Delivers the following judgment, which was adopted on that date:

INTRODUCTION

1.  The application concerns civil defamation proceedings instituted 
against the applicant in connection with his criticism of a local businessman’s 
allegedly corrupt economic activities, which the applicant believed had 
contributed to the downfall of the local automobile industry. The Government 
were given notice of the application under Article 10 of the Convention.

THE FACTS

2.  The applicant was born in 1962 and lives in Voineşti. He was 
represented by Mr F.I. Popescu, a lawyer practising in Câmpulung Muscel, 
Argeş County.

3.  The Government were represented by their Agent, Ms O.F. Ezer, of the 
Ministry of Foreign Affairs.

4.  The facts of the case may be summarised as follows.



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

2

I. BACKGROUND TO THE CASE

5.  The applicant, an economist by profession, had, for thirty years prior to 
the lodging of the present application, been a contributor to a local television 
station and to the online publication bitpress.ro, owned by the S.P. company 
and catering mainly for the local community from Câmpulung. He wrote a 
series of articles concerning alleged acts of corruption supposedly committed 
by P.V., a local businessman and the owner of another local newspaper in 
circulation at that time, Evenimentul Muscelean. In those articles the 
applicant wrote about alleged connections between P.V.’s business interests 
and the bankruptcy of the local automobile factory A. (hereinafter “the 
A. factory”) – the main local industry. P.V. was also one of the former 
managers of the A. factory, where the applicant himself had worked in the 
past as chief accountant.

II. THE ARTICLES WRITTEN BY THE APPLICANT

6.  Excerpts of the most relevant articles written by the applicant, as 
highlighted by P.V. in his claim for damages (see paragraph 13 below), read 
as follows.

7.  An article published on 20 September 2011 concerned the supply of 
sports equipment by P.V. to the local sports club and stated:

“[P.V.], the boss of Evenimentul Muscelean, sells judo suits

The latest purchase of the Muscel Câmpulung Sports Club is a set of equipment 
consisting of Adidas shoes (10 pairs) and judogi suits for the Judo Section (10 suits).

The products were bought via the electronic public auction system from the only 
registered bidder, [the A.A.G. company] of Câmpulung, whose boss, [P.V.] (first on the 
left in the photograph), is known more for trading in car parts and construction material, 
and for publishing the local bi-weekly newspaper Evenimentul Muscelean. The 
purchase prices were the highest quoted ...”

8.  An article published on 8 November 2011 set out the history of 
Evenimentul Muscelean and explained P.V.’s contribution as follows:

“[P.V.], a simple worker in [the A. factory] and one of those characters who became 
rich off the defunct factory after the revolution [of 1989], founded Evenimentul 
Muscelean in Câmpulung, together with N.B., another ‘character’ of the local press.”

9.  In an article published on 2 February 2012 the applicant described a 
local television documentary which gave more details about the tendering 
procedure for the purchase of the sports equipment from P.V.’s company (see 
paragraph 7 above). The procedure was described as having been arranged 
illegally between the parties beforehand. The relevant parts read as follows:

“Although the accusations were aimed at the management of public money by the 
Muscel Sports Club, the reaction came from [P.V.], the ‘racketeer’ [căpuşa, “the tick”] 
who benefited from that transaction. He filed a complaint with National Audiovisual 
Council against the television station Muscel TV, claiming that he had not been given 



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

3

the opportunity to present his point of view and that the material broadcast had harmed 
his image as a public figure and his honour as a businessman. The documentary had 
been broadcast live and everyone had had an opportunity to intervene, but the 
businessman had not done so and had not submitted any material to be broadcast. In 
fact, the great journalist from Câmpulung runs like hell from journalists he does not 
control, and even his own newspaper omitted to carry any statement from him.

However, at the National Audiovisual Council meeting held on 24 January [2012], 
after examining the information gathered on the basis of the complaint and the evidence 
submitted on behalf of Muscel TV, the members of the Council did not find any 
breaches of the [applicable law]. As a result, the complaint filed by [P.V.] was 
dismissed as unsubstantiated.

Even in Câmpulung people no longer pay attention to the former mechanical 
fitter.

[P.V.], a former simple mechanical fitter at [the A. factory], went into business selling 
car parts, at a time when illicit trade was rife in the factory. As he developed [his 
business] in cahoots with some of the former managers, his company, [A.A.G.], became 
one of the major phantom businesses which contributed to the bankruptcy of the A. 
factory, a bankruptcy that ruined thousands of Muscelians. According to national press 
reports, [P.V.] was selling Andorria engines to the A. factory, receiving in return 
vehicles and spare parts at prices which were several times lower than market prices. 
He also made billions in cash from ‘compensation’ received in the form of vehicles and 
spare parts in return for advertisements published in his newspaper, whose distribution 
was limited to Câmpulung!

...

As evidence of the character of the former hammerman from [the A. factory] turned 
big media owner, it is telling that on Christmas Eve, in order to give the impression of 
being a good Samaritan, he started a campaign to help the poor, threatening the 
honourable people of Câmpulung that he would publish their names in his newspaper 
if they did not contribute to his campaign. Despite the risk of seeing their names 
published in the troublesome newspaper, many refused, as people give help when and 
where they want to and not at the behest of an individual like [P.V.]. To give one more 
example, that individual complained to the [National Audiovisual Council] that he had 
not been able to exercise his right of reply, while he himself, the moralising wolf and 
indignant complainant, denies that right to those he tarnishes [in the newspaper] as he 
sees fit or as his interests dictate. The latest such example is that of a townswoman who 
wished to exercise her right of reply but was thrown out of the Evenimentul Muscelean’s 
offices and threatened that the police would be called. There might be something to do 
with the police as well, who knows?”

10.  In an article published on 13 November 2013 the applicant wrote 
about an exhibition organised by a local museum in honour of the person who 
had been manager of the A. factory from 1957 to 1982. The relevant excerpts 
read as follows:

“[P.V.], one of those who contributed to the bankruptcy of [the A. factory], now 
laments for the factory

...

The newspaper Evenimentul Muscelean was also among the organisers [of the 
exhibition]. Its owner, [P.V.], through his company [A.A.G.], made the Muscel factory 



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

4

a victim of his racketeering, thus contributing to its bankruptcy. That newspaper has 
been publishing a series about the memories of veterans of [the A. factory] for a while 
now. However, according to the editor-in-chief, M.B., very few of those who were 
contacted for the series agreed to participate. This is proof that most Muscelians do not 
forget or forgive those who destroyed one of the most beautiful chapters of Romanian 
industry and, because of that, they do not fall into the hypocritical trap set by [P.V.], 
the person who, because of his modest status, used to be called ‘the director in tennis 
shoes’, and who now hypocritically pretends to lament the fate of the factory...”

11.  On 6 March 2014 the applicant wrote an article describing a 
documentary which had been published a few days earlier and had been 
widely circulating on the Internet concerning alleged irregularities committed 
by the A. factory’s management and employees which had contributed to its 
bankruptcy. He explained that that documentary contained:

“a list of some of the companies which had sucked money from [the A. factory] [au 
căpuşat], whose owners are walking around freely in Câmpulung posing as honourable 
businessmen, such as, for example, [P.V.], the owner of company A.A.G. and of the 
moralising newspaper Evenimentul Muscelean.

...

You can read that article on 4Tuning.ro.”

12.  In the article published on 2 July 2014 the applicant referred to an 
action in damages lodged against the newspaper Evenimentul Muscelean. In 
that context, he wrote as follows about P.V.:

“[P.V.], the Oltenian who ‘spits’ at Câmpulung!

[P.V.], a simple mechanical fitter at [the A. factory], started his career as a 
businessman with a small undertaking which acted as middleman for the sale of car 
parts produced by the former [A. factory]. Later, his relationship with [the A. factory] 
took on dubious proportions, including, for instance, the ‘compensation’ received for 
the advertisement placed in the newspaper Evenimentul Muscelean which he had 
founded during the time when [the A. factory] was being depleted through unprofitable 
business dealings which, incidentally, constituted the prologue to its resounding 
bankruptcy (see http://www.4tuning.ro). Evenimentul Muscelean claims to be a ‘media 
school’, but in practice, oftentimes, those being criticised are not contacted for their 
point of view, and the right of reply is only honoured at the whim of the editorial team 
and of the owner. The rubbish thus published, allegedly justified by the critical role of 
the editors, is accompanied by headlines which, perhaps, are on a par with the 
intellectual level of the owner, [P.V.], like ‘Licking the baton in the police station’. 
Over the years, not only private individuals but also the local community as a whole 
have fallen victim to the slander and insults uttered by Evenimentul Muscelean. For 
instance, the editorial from edition number 1877/2014, written by the editor-in-chief, 
Ms M.B., said that Muscelians were ‘cowards’ and ‘gossips [and] nosy snitches, 
completely lacking any sense of responsibility’. Of course, these categories do not 
include the owner, [P.V.], the one who ‘spits’ at the town where he made his fortune, 
although he is originally from T., Olt County.”



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

5

III. PROCEEDINGS FOR DAMAGES

A. First set of proceedings

13.  On 13 June 2014 P.V. lodged a civil action for damages against the 
applicant and the S.P. company (see paragraph 5 above). He accused the 
applicant of having tarnished his reputation through the above articles and of 
having affected his public image as a businessman, damaging the credibility 
of his company. He attached the articles to his application (save for the one 
quoted in paragraph 12 above). He referred in particular to the articles 
published on 20 September 2011, 2 February 2012 and 13 November 2013 
(see paragraphs 7, 9 and 10 above). On 22 September 2014 P.V. extended his 
action to include the article published on 2 July 2014 (see paragraph 12 
above).

14.  The applicant defended himself, arguing that he had acted in good 
faith and explaining, for each article, where he had found the information and 
what had motivated him to write it. He gave online sources, such as the 
information published on the website of the public auction, and an article 
published on 28 February 2006 in the national newspaper România Liberă 
concerning the contribution of “shell companies” (firme căpuşă) to the 
bankruptcy of the A. factory and which had been referred to by many other 
national and local newspapers before his articles had been published.

15.  He further argued that his articles concerned only P.V. in his capacity 
as a public figure and not his private life. He also explained his choice of 
words for each article and pointed out that he had not used any words that 
could be considered insulting or denigrating.

16.  He also claimed that P.V.’s real motivation for lodging the action had 
been to intimidate him.

17.  On 21 April 2015 the Argeş County Court dismissed the action. The 
relevant parts of its decision read as follows:

“In the present case, the court finds that the terms and expressions used in the articles 
published by the defendants fall within the limits of permissible criticism, which are 
broader with regard to politicians, public officials, etc. referred to in that capacity than 
to an ordinary individual.

It appears from the pleadings and documents in the file that the images and material 
published by the defendants concern the plaintiff in his capacity as a well-known public 
figure, (a politician, former director of [the A. factory], businessman and press owner), 
as has been established by judicial investigations and the national and local press.

The plaintiff considers that, as a result of this material and these press articles, he has 
suffered damage to his right to dignity and to his image.

The court finds that where there is a conflict between freedom of expression and the 
protection afforded by domestic law to the reputation of public figures, those 
individuals inevitably and knowingly lay themselves open to strict scrutiny of their 
every word and deed by the public (journalists and the public at large), which is 



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

6

necessarily entitled to be informed on matters of public interest, and they must be 
tolerant of attacks or criticisms made against them.

...

It should be noted that in this case, [the applicant’s] reaction, in his capacity as a 
journalist, was given in the context of certain demonstrations that took place in his field 
of activity at [the A. factory] against the plaintiff’s management with a view to resolving 
the shortcomings in that area, an aspect that was widely publicised in the national and 
local press.

As a result, the actions found to have been carried out by the defendant cannot be 
considered unlawful, as the conditions for incurring civil liability in tort are not met.”

18.  P.V. appealed and in a final decision of 9 December 2015 the Piteşti 
Court of Appeal found that the lower court had failed to examine the whole 
factual context and to respond to all the allegations brought before it. It 
quashed the decision and sent the case back to the County Court.

B. Second set of proceedings

19.  The Argeş County Court re-examined the case and, in a decision of 
18 April 2016, found in favour of P.V. The court described the articles in 
question and reiterated the requirements for incurring civil liability under 
domestic law, making reference to Article 30 of the Constitution (freedom of 
speech), Articles 73 and 75 of the Civil Code (the right to a person’s own 
image and the limits of its protection), and Article 10 of the Convention. The 
court’s reasoning went as follows:

“The court considers that the ... articles mentioned above convey the idea that the 
plaintiff contributed to the bankruptcy of [the A. factory] through illegal activities, such 
as: ‘he made the former [A.] factory a victim of his “racketeering”, thus contributing to 
its bankruptcy’; ‘[P.V.] destroyed one of the most beautiful chapters of Romanian 
industry by making the former [A.] factory a victim of his “racketeering” and 
contributed to its bankruptcy, and hypocritically pretends to lament the fate of the 
factory’; ‘a list of some of the companies which had sucked money from [factory A.] 
[au căpuşat], whose owners are walking free in Câmpulung posing as honourable 
businessmen such as, for example, [P.V.]’, [and that these expressions] constitute 
unlawful actions.

The court also considers that the deprecating expressions used to depict the plaintiff, 
such as: ‘spits at Câmpulung’ and ‘on a par with the intellectual level of the owner, 
[P.V.]’, and ‘Licking the baton in the police station’, breach the plaintiff’s right to 
dignity.

...

The court considers that the other expressions from the articles, mentioned in the 
complaints, do not constitute unlawful actions. ...

The court observes that the plaintiff is known in the town of Câmpulung; he is the 
manager of several local businesses and he is also active in the cultural and sporting life 
of the community.



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

7

Consequently, the court considers that the actions which it has found to be unlawful 
caused harm to the plaintiff, bearing in mind the unfavourable comments published by 
the defendant about him.”

20.  For those reasons, the court ordered the applicant and the S.P. 
company to pay P.V. 5,000 Romanian lei (RON – about 1,100 euros (EUR) 
at that time) for the damage caused to his reputation and RON 2,000 for the 
costs and expenses incurred (about EUR 440). The applicant informed the 
Court that on 15 February 2017 the whole sum had been paid to P.V.; he had 
covered RON 3,500 of the sum himself (approximately EUR 770 at the time 
of the payment) and the company S.P. had covered the remaining amount.

21.  The applicant appealed and in a final decision of 8 February 2017 the 
Piteşti Court of Appeal upheld the County Court’s ruling. The Court of 
Appeal made reference, in general terms, to the Court’s case-law in respect 
of Article 8 – notably the protection of reputation and the use of defamatory 
statements in press articles – and in respect of Article 10 – notably the 
obligation of journalists to report on matters of public interest, the difference 
between statements of fact and value judgments, the requirement of a factual 
basis and journalists’ good faith. The court’s reasoning went as follows:

“The court also finds as a matter of fact that all the articles in question were aimed at 
offending [P.V.] and harming his reputation, honour and the right to his image, all on 
the pretext of pursuing the so-called public interest and reporting alleged general 
matters of concern to Romanian society.

...

... in the present case [the applicant] acted in bad faith when he published those 
articles.

...

Firstly, in the present case, the court considers that [the applicant] cannot seek the 
protection of Article 10 of the Convention as a journalist, because he does not have that 
status: he is an economist and did not study journalism, whereas journalists have a 
special status which consists of rights and obligations that they have to comply with 
when they publish their articles.

Specifically, in addition to what has been said above, [the applicant] should have 
studied [journalism], which would have developed his knowledge and the necessary 
skills, as well as cognitive abilities specific to the profession of journalist, and he should 
have adhered to the journalists’ code of professional ethics or conduct.

On the contrary, according to [the applicant], any person who posts an article and 
expresses his or her opinions should automatically acquire the status of a journalist, 
which is obviously absurd.

Secondly, it has not been proved that at the time when the articles were published they 
replicated information from the national media or that they had a factual basis.

The [applicant] should have said that he had taken the information from the national 
media when he published the articles, in accordance with his obligations; moreover, the 
factual basis must be real – and not imaginary – and actually proved by the individual 
who published the articles.



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

8

When reference is made to actual facts, if the statements are based on official reports, 
the press has an obligation to check the accuracy of the information using other sources 
as well.

...”

RELEVANT LEGAL FRAMEWORK

22.  Article 1349 of the Romanian Civil Code provides that a person with 
discernment is liable for all damage caused by his or her actions or inactions 
and is required to make full reparation (see Nicolae Virgiliu Tănase 
v. Romania [GC], no. 41720/13, § 70, 25 June 2019).

THE LAW

I. ALLEGED VIOLATION OF ARTICLE 10 OF THE CONVENTION

23.  The applicant complained that the court decisions ordering him to pay 
damages for the articles he had written about P.V. and the domestic courts’ 
findings that he was not entitled to the protection afforded to journalists had 
infringed his right to freedom of expression. Although he relied on several 
Articles of the Convention (Articles 6, 8, 10 and 11), the Court, which is 
master of the characterisation to be given in law to the facts of the case (see 
Radomilja and Others v. Croatia [GC], nos. 37685/10 and 22768/12, §§ 114, 
124 and 126, 20 March 2018), will examine the complaint solely from the 
standpoint of Article 10 of the Convention (see, mutatis mutandis, 
Staniszewski v. Poland, no. 20422/15, § 35, 14 October 2021), which, in so 
far as relevant, reads as follows:

“1.  Everyone has the right to freedom of expression. This right shall include freedom 
to hold opinions and to receive and impart information and ideas without interference 
by public authority ...

2.  The exercise of these freedoms, since it carries with it duties and responsibilities, 
may be subject to such formalities, conditions, restrictions or penalties as are prescribed 
by law and are necessary in a democratic society, in the interests of national security, 
territorial integrity or public safety, for the prevention of disorder or crime, for the 
protection of health or morals, for the protection of the reputation or rights of others, 
for preventing the disclosure of information received in confidence, or for maintaining 
the authority and impartiality of the judiciary.”

A. Admissibility

24.  The Court notes that the application is neither manifestly ill-founded 
nor inadmissible on any other grounds listed in Article 35 of the Convention. 
It must therefore be declared admissible.



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

9

B. Merits

1. The parties’ submissions
(a) The applicant

25.  The applicant reiterated that the articles in question had concerned 
matters of public interest and had referred exclusively to P.V.’s actions, 
attitudes and behaviour as a public figure. As for the factual basis of his 
statements, he pointed out that he had taken the information from the national 
press. Moreover, several criminal investigations had been started into the 
activity of the companies which had allegedly contributed to the bankruptcy 
of the A. factory, including a company belonging to P.V., but they had all 
become time-barred.

26.  He contended that he had not breached the limit of acceptable 
criticism and that the expressions used had been meant to attract the readers’ 
attention. In any event, P.V. should have been more tolerant of criticism, as 
he was a journalist himself.

27.  He further argued that the sanction imposed on him had had a chilling 
effect and affected his reputation and dignity. Moreover, he submitted that 
the courts had failed to justify and explain how they had reached the amount 
he had been ordered to pay.

28.  The applicant lastly pointed out that in its final decision of 8 February 
2017 (see paragraph 21 above), the Court of Appeal had denied him 
protection for the sole reason that he was not a “professional journalist” 
although such a status was not required by domestic law.

(b) The Government

29.  The Government admitted that the final decision of 8 February 2017 
had constituted interference with the applicant’s right to freedom of 
expression but argued that that interference had been prescribed by law, had 
pursued the legitimate aim of protecting the reputation of P.V., and had been 
justified for the purposes of Article 10 of the Convention.

30.  They pointed out that the domestic courts had examined the articles 
written by the applicant and, after weighing all the interests involved, had 
found that the applicant’s statement had lacked a factual basis and that he had 
breached the limits of acceptable criticism.

31.  While admitting that the discussions pertained to a matter of public 
interest, they reiterated that freedom of expression was not unlimited and 
argued that the applicant should have been more rigorous in his journalistic 
research before publishing the offending information. His good faith had not 
been proved, as he had not verified the information allegedly taken from the 
national media.

32.  Lastly, the Government asserted that the damages the applicant and 
the company S.P. had been ordered to pay had not been excessive and had 



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

10

been the result of a careful examination of the whole factual context by the 
domestic courts.

2. The Court’s assessment
33.  The Court notes that the parties agreed that the measures imposed on 

the applicant following the final decision of 8 February 2017 of the Piteşti 
Court of Appeal (see paragraph 21 above) constituted interference with his 
right to freedom of expression as guaranteed by Article 10 § 1 of the 
Convention (see paragraphs 23 and 29 above). It has no reason to find 
otherwise.

34.  It follows that the Court needs to examine whether the interference 
was justified in accordance with Article 10 § 2 of the Convention, that is, 
whether it was “prescribed by law”, whether it pursued one or more of the 
legitimate aims set out in that paragraph and whether it was “necessary in a 
democratic society” in order to achieve those aims (see, amongst other 
authorities, NIT S.R.L. v. the Republic of Moldova [GC], no. 28470/12, § 151, 
5 April 2022).

(a) Whether the interference was prescribed by law and pursued a legitimate aim

35.  The Court observes that the interference was prescribed by the Civil 
Code (see paragraph 22 above). Furthermore, it can accept that the 
interference pursued the legitimate aim of protecting the reputation and rights 
of others, notably of P.V.

(b) Whether the interference was necessary in a democratic society

36.  It remains to be determined whether the interference was “necessary 
in a democratic society”.

(i) General principles

37.  The Court refers to the general principles set out in its case-law for 
assessing the necessity of an interference with freedom of expression (see 
Morice v. France [GC], no. 29369/10, §§ 124-27, ECHR 2015; Baka 
v. Hungary [GC], no. 20261/12, §§ 158-61, 23 June 2016; and Balaskas 
v. Greece, no. 73087/17, §§ 37-39, 5 November 2020, with further 
references).

38.  In addition, the Court reiterates that by reason of the “duties and 
responsibilities” inherent in the exercise of the freedom of expression, the 
safeguard afforded by Article 10 to journalists in relation to reporting on 
issues of general interest is subject to the proviso that they are acting in good 
faith and on an accurate factual basis and that they provide reliable and 
precise information in accordance with journalistic ethics (see Fressoz 
and Roire v. France [GC], no. 29183/95, § 54, ECHR 1999‑I, and 
Falter Zeitschriften GmbH v. Austria (no. 2), no. 3084/07, § 37, 



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

11

18 September 2012). Although the press must not overstep certain bounds, in 
particular in respect of the reputation and rights of others, its duty is 
nevertheless to impart, in a manner consistent with its obligations and 
responsibilities, information and ideas on all matters of public interest (see, 
among other authorities, Erla Hlynsdόttir v. Iceland (no. 3), no. 54145/10, 
§ 62, 2 June 2015).

39.  Whilst it is true that editorial discretion is not unbounded, journalistic 
freedom also covers possible recourse to a degree of exaggeration, or even 
provocation (see Perna v. Italy [GC], no. 48898/99, § 39 (a), ECHR 2003‑V, 
and Ahmet Hüsrev Altan v. Turkey, no. 13252/17, § 214, 13 April 2021) and 
the methods of objective and balanced reporting may vary considerably; it is 
therefore not for this Court, or for the national courts, to substitute their own 
views for those of the press as to what reporting techniques should be adopted 
(see Jersild v. Denmark, 23 September 1994, § 31, Series A no. 298). Not 
only does the press have the task of imparting such information and ideas: the 
public also has a right to receive them. Were it otherwise, the press would be 
unable to play its vital role of “public watchdog” (see Bladet Tromsø 
and Stensaas v. Norway [GC], no. 21980/93, § 62, ECHR 1999‑III, and 
Falter Zeitschriften GmbH, cited above, § 38).

40.  The Court reiterates that it has already had occasion to lay down the 
relevant principles which must guide its assessment in cases where it needs 
to balance a person’s right to “respect for his private life” against the public 
interest in protecting freedom of expression (see Von Hannover v. Germany 
(no. 2) [GC], nos. 40660/08 and 60641/08, §§ 95-99, ECHR 2012, and 
Couderc and Hachette Filipacchi Associés v. France [GC], no. 40454/07, 
§§ 90-93, ECHR 2015 (extracts)). It has held that in order for Article 8 to 
come into play, an attack on a person’s reputation must attain a certain level 
of seriousness and in a manner causing prejudice to personal enjoyment of 
the right to respect for private life (see Axel Springer AG v. Germany [GC], 
no. 39954/08, § 83, 7 February 2012, Medžlis Islamske Zajednice Brčko and 
Others v. Bosnia and Herzegovina [GC], no. 17224/11, § 76, 27 June 2017, 
A. v. Norway, no. 28070/06, § 64, 9 April 2009, Kunitsyna v. Russia, 
no. 9406/05, § 42, 13 December 2016, Beizaras and Levickas v. Lithuania, 
no. 41288/15, § 117, 14 January 2020, and Balaskas, cited above, §§ 37 and 
40). It has also identified a number of criteria in the context of balancing the 
competing rights (see Von Hannover, cited above, §§ 109‑13, and 
Axel Springer AG, cited above, §§ 90-95). The relevant criteria thus defined 
– in so far as they are pertinent in the present case – include the contribution 
to a debate of public interest, the degree of notoriety of the person affected, 
the subject of the news report, the prior conduct of the person concerned, the 
content, form and consequences of the publication, the way in which the 
information was obtained and its veracity, and the severity of the sanction 
imposed on the journalists or publishers (see, mutatis mutandis, Couderc 
and Hachette Filipacchi Associés, cited above, § 93).



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

12

41.  In exercising its supervisory function, the Court’s task is not to take 
the place of the national courts, but rather to review, in the light of the case 
as a whole, whether the decisions they have taken pursuant to their power of 
appreciation are compatible with the provisions of the Convention relied on 
(see Axel Springer AG, cited above, § 86). Where the balancing exercise 
between the rights protected by Articles 8 and 10 of the Convention has been 
undertaken by the national authorities in conformity with the criteria laid 
down in the Court’s case-law, the Court would require strong reasons to 
substitute its view for that of the domestic courts (ibid., §§ 87-88, with further 
references).

42.  Lastly, the Court reiterates that a distinction needs to be made between 
statements of fact and value judgments. While the existence of facts can be 
demonstrated, the truth of value judgments is not susceptible of proof. The 
requirement to prove the truth of a value judgment is impossible to fulfil and 
infringes freedom of opinion itself, which is a fundamental part of the right 
secured by Article 10 (see Mika v. Greece, no. 10347/10, § 31, 19 December 
2013). However, where a statement amounts to a value judgment, the 
proportionality of an interference may depend on whether there exists a 
sufficient “factual basis” for the impugned statement: if there is not, that value 
judgment may prove excessive. In order to distinguish between a factual 
allegation and a value judgment it is necessary to take account of the 
circumstances of the case and the general tone of the remarks, bearing in mind 
that assertions about matters of public interest may, on that basis, constitute 
value judgments rather than statements of fact (see Morice, cited above, 
§ 126, with further references).

(ii) Application of those principles in the present case

43.  The Court notes that, as the domestic courts also recognised (see 
paragraphs 17, 19 and 21 above), the present case concerns a conflict between 
competing rights – on the one hand, respect for the applicant’s right to 
freedom of expression, and on the other, P.V.’s right to respect for his private 
life – requiring an assessment in conformity with the principles laid down in 
the Court’s relevant case-law, quoted in paragraph 40 above.

44.  The Court has examined the articles published by the applicant, and 
not only those specifically referred to by the Argeş County Court in its 
decision of 18 April 2016 finding the applicant liable for defamation (see 
paragraph 19 with reference to paragraphs 9-12 above). It finds that the 
allegations that P.V. had contributed to the bankruptcy of the local A. factory 
and that he despised the local community were capable of tarnishing his 
reputation and of causing him prejudice in both his professional and his social 
environment. The accusations therefore attained a level of seriousness which 
could cause prejudice to P.V.’s personal enjoyment of his rights under 
Article 8 of the Convention (see Axel Springer AG, cited above, § 83).



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

13

45.  The Court reiterates that in cases concerning a conflict between the 
right to one’s reputation and the right to freedom of expression, domestic 
courts hearing defamation claims are expected to perform a balancing 
exercise between those two rights, applying the criteria established in the 
Court’s relevant case-law, summarised in paragraphs 40-42 above, and 
basing their decisions on relevant and sufficient reasons. The Court will 
therefore examine the domestic proceedings from this perspective.

(α) Contribution to a debate of public interest

46.  The Court has already held that the public interest relates to matters 
which affect the public to such an extent that it may legitimately take an 
interest in them, which attract public attention, or which concern the public 
to a significant degree, especially in that they affected the well-being of 
citizens or the life of the community. This is also the case regarding matters 
which can give rise to considerable controversy, which concern an important 
social issue, or which involve a problem that the public would have an interest 
in being informed about (see Couderc and Hachette Filipacchi Associés, 
cited above, § 103, with further references).

47.  In its final decision of 8 February 2017, the Court of Appeal did not 
deny that the applicant had written on a subject of general interest, but 
questioned his real motives for doing so (see paragraph 21 above).

48.  The Court cannot but observe that the applicant’s articles concerned a 
matter of public interest, notably the downfall of the most important local 
industry and the role allegedly played in that respect by corruption and bad 
management.

(β) Degree of notoriety of the person affected and his prior conduct

49.  The Court observes that P.V. was a local businessman and media 
owner who was active in the social and cultural life of the community (see 
paragraphs 5 and 19 above). It can thus be inferred that P.V. was, on account 
of his position, a public figure in the local community where the articles in 
question were available (see, mutatis mutandis, Verlagsgruppe News GmbH 
v. Austria (no. 2), no. 10520/02, § 36, 14 December 2006), a fact on which 
he himself relied in his application to the domestic court (see paragraph 13 
above). He was therefore subject to wider limits of acceptable criticism than 
ordinary individuals. No other uncontested information is available in the file 
concerning P.V.’s prior conduct.

(γ) The content, form and consequences of the publication, the way in which the 
information was obtained and its veracity

50.  The Court notes that the articles in question did not concern aspects 
of P.V.’s private life. They referred to his professional activity and his alleged 
contribution to the bankruptcy of the A. factory.



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

14

51.  In its decision of 18 April 2016, the County Court found that certain 
statements made by the applicant had been offensive to P.V. (see 
paragraph 19 above). However, when making its assessment, the County 
Court did not rely on the criteria laid down in the Court’s case-law, quoted in 
paragraphs 40 and 42 above. For instance, it did not establish whether the 
remarks in question were statements of fact or value judgments and did not 
establish whether the applicant should have proved the veracity of, or the 
existence of a factual basis for, any of those statements. Such an approach is 
incompatible in itself with the principles emerging from Article 10 (see, 
mutatis mutandis, Gheorghe-Florin Popescu v. Romania, no. 79671/13, § 32, 
12 January 2021).

52.  In its final decision of 8 February 2017, the Court of Appeal corrected 
some of those shortcomings, finding that that the applicant had acted in bad 
faith and that he had failed to demonstrate the existence of a factual basis for 
his assertions (see paragraph 21 above).

53.  However, the Court is unable to assess how the Court of Appeal 
reached that conclusion. In this connection, it must be noted that the applicant 
made reference to some of his sources in the articles themselves (see 
paragraphs 11 and 12 above). He also indicated his sources in his defence 
plea and further explained his motivation for writing the articles and his 
choice of terms (see paragraphs 14 and 15 above). There is no reference to 
those explanations in the domestic courts’ decisions, nor is there any 
indication that the courts engaged with them.

54.  Furthermore, the domestic decisions are rather vague concerning the 
content of the applicant’s obligation to prove the veracity of his statements 
and also concerning what else he was expected to bring as evidence (see 
paragraph 21 above and, mutatis mutandis, Kurski v. Poland, no. 26115/10, 
§ 56, 5 July 2016). Furthermore, the Court finds no valid reasoning in the 
Court of Appeal’s decision justifying denying the applicant the protection of 
Article 10 and holding him to different standards from those applied to any 
other journalists, in particular given that he reported on matters of public 
interest (see paragraph 48 above and, mutatis mutandis, Magyar Helsinki 
Bizottság v. Hungary [GC], no. 18030/11, § 166, 8 November 2016, Falzon 
v. Malta, no. 45791/13, §§ 6 and 57 in fine, 20 March 2018, and Gelevski 
v. North Macedonia, no. 28032/12, §§ 6 and 22, 8 October 2020).

55.  Moreover, bearing in mind the content of the articles in question and 
the submissions made by the applicant in the domestic proceedings, the Court 
cannot find any convincing reasoning in the domestic decisions justifying the 
conclusion that the applicant had acted in bad faith.

56.  In the absence of a domestic assessment (see the case-law cited in 
paragraph 41 above), the Court observes that at least some of the expressions 
discussed by the County Court in its decision of 18 April 2016 may be 
described as value judgments: “[P.V.] spits at Câmpulung”, “on a par with 
the intellectual level of the owner, [P.V.]”, and “Licking the baton in the 



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

15

police station”. The Court must also reiterate that in appropriate 
circumstances assertions about matters of public interest may constitute value 
judgments rather than statements of fact (see Morice, cited above, § 126) and 
that, in any event, journalistic freedom also covers possible recourse to a 
degree of exaggeration, or even provocation (see Pedersen and Baadsgaard 
v. Denmark [GC], no. 49017/99, § 71, ECHR 2004-XI, and the case-law cited 
in paragraph 39 above).

57.  In the light of the nature and content of the impugned expressions, as 
well as the fact that they had been used in an ongoing debate of public interest 
concerning P.V.’s alleged role in the downfall of the local industry and his 
apparent impunity, the Court considers that they are not of such a nature as 
to overstep the limits of what is considered to be acceptable criticism.

58.  As to the consequences of the articles in question, the Court notes that 
none of the domestic courts pointed to any specific negative impact or effects 
the articles might have had for P.V.’s professional reputation or life. Even 
assuming that his reputation did suffer because of those articles, the Court 
doubts that the consequences suffered by him were sufficiently serious to 
override the public’s interest in receiving the information contained in them 
(see, mutatis mutandis, Ţiriac v. Romania, no. 51107/16, § 98, 30 November 
2021, Stancu and Others v. Romania, no. 22953/16, § 147, 18 October 2022, 
Matalas v. Greece, no. 1864/18, § 58, 25 March 2021, and Balaskas, cited 
above, § 60).

(δ) Severity of the sanction imposed on the applicant

59.  The Court observes that the applicant was ordered to pay P.V. about 
EUR 1,100 in damages (see paragraph 20 above). Reiterating its view on the 
chilling effect that the fear of sanctions may have on the exercise of freedom 
of expression (see, for instance, Wille v. Liechtenstein [GC], no. 28396/95, 
§ 50, ECHR 1999-VII), and even though part of the sum was paid by the S.P. 
company and the applicant has not shown whether or not he struggled to pay 
the remaining amount (see paragraphs 20 and 27 above), the Court is 
nevertheless of the view that, under the circumstances, the sanction imposed 
was capable of having a chilling effect on the exercise of the applicant’s right 
to freedom of expression (see, for instance and mutatis mutandis, Lombardo 
and Others v. Malta, no. 7333/06, no. 7333/06, § 61, 24 April 2007).

(ε) Conclusion

60.  In the light of the above, the Court considers that the national courts’ 
decision to restrict the applicant’s freedom of expression was not supported 
by relevant and sufficient reasons for the purposes of the test of “necessity” 
under Article 10 § 2 of the Convention. The interference was therefore not 
necessary in a democratic society within the meaning of Article 10 of the 
Convention (see, mutatis mutandis, Paraskevopoulos v. Greece, 



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

16

no. 64184/11, § 43, 28 June 2018, Stancu and Others, cited above, § 149, 
Matalas, cited above, § 61, and Balaskas, cited above, §§ 62-64).

There has accordingly been a violation of that Article.

II. APPLICATION OF ARTICLE 41 OF THE CONVENTION

61.  Article 41 of the Convention provides:
“If the Court finds that there has been a violation of the Convention or the Protocols 

thereto, and if the internal law of the High Contracting Party concerned allows only 
partial reparation to be made, the Court shall, if necessary, afford just satisfaction to the 
injured party.”

A. Damage

62.  The applicant claimed 3,500 Romanian lei (RON) – which he 
estimated to be equivalent to 734 euros (EUR) – in respect of pecuniary 
damage, representing the amount he had paid to P.V. in damages (see 
paragraph 20 above), and EUR 20,000 for non-pecuniary damage caused by 
the breach of his Article 10 rights.

63.  The Government accepted that the applicant could be reimbursed for 
the amount paid to P.V. Additionally, they submitted that the finding of a 
violation could constitute sufficient just satisfaction for the non-pecuniary 
damage incurred by the applicant and that, in any event, the amount he sought 
in this respect was excessive and unjustified.

64.  The Court notes that the applicant paid P.V. RON 3,500 (see 
paragraph 20 above). Having regard to the violation found (see paragraph 60 
above), it considers that that amount should be reimbursed by the respondent 
State. It therefore awards the applicant EUR 734 in respect of pecuniary 
damage (see, mutatis mutandis, Becker v. Norway, no. 21272/12, § 88, 
5 October 2017).

65.  Furthermore, the Court considers that the applicant must have 
sustained non‑pecuniary damage which cannot be compensated for solely by 
the finding of a violation. Having regard to the nature of the violation found 
and making its assessment on an equitable basis, as is required by Article 41 
of the Convention, the Court awards him EUR 7,500 in respect of 
non-pecuniary damage, plus any tax that may be chargeable.

B. Costs and expenses

66.  The applicant also claimed RON 10,266 – which he estimated to be 
equivalent to EUR 2,125 – for the costs and expenses incurred before the 
domestic courts and for those incurred before the Court. He sent invoices 
justifying those expenses.

67.  The Government contested the genuineness and necessity of some of 
the expenses claimed by the applicant.



PRICOPE v. ROMANIA JUDGMENT

17

68.  According to the Court’s case-law, an applicant is entitled to the 
reimbursement of costs and expenses only in so far as it has been shown that 
these were actually and necessarily incurred and are reasonable as to 
quantum. In the present case, regard being had to the documents in its 
possession and the above criteria, the Court considers it reasonable to award 
the sum of EUR 2,125 covering costs under all heads, plus any tax that may 
be chargeable to the applicant.

FOR THESE REASONS, THE COURT, UNANIMOUSLY,

1. Declares the application admissible;

2. Holds that there has been a violation of Article 10 of the Convention;

3. Holds
(a) that the respondent State is to pay the applicant, within three months 

from the date on which the judgment becomes final in accordance with 
Article 44 § 2 of the Convention, the following amounts, to be 
converted into the currency of the respondent State at the rate 
applicable at the date of settlement:
(i) EUR 734 (seven hundred and thirty-four euros), plus any tax that 

may be chargeable, in respect of pecuniary damage;
(ii) EUR 7,500 (seven thousand five hundred euros), plus any tax that 

may be chargeable, in respect of non-pecuniary damage;
(iii) EUR 2,125 (two thousand one hundred and twenty-five euros), 

plus any tax that may be chargeable to the applicant, in respect of 
costs and expenses;

(b) that from the expiry of the above-mentioned three months until 
settlement simple interest shall be payable on the above amounts at a 
rate equal to the marginal lending rate of the European Central Bank 
during the default period plus three percentage points;

4. Dismisses the remainder of the applicant’s claim for just satisfaction.

Done in English, and notified in writing on 30 May 2023, pursuant to 
Rule 77 §§ 2 and 3 of the Rules of Court.

Andrea Tamietti Gabriele Kucsko-Stadlmayer
Registrar President


